Handelsbetingelser

1. Generelt

Disse handelsbetingelser gælder for handler, som indgås med Moderno.dk. Du skal være fyldt 18 år samt være myndig for at handle med os – er du under 18 år eller ikke myndig, skal du have samtykke fra forældre eller værge.

Den medleverede samlevejledning kan være trykt på f.eks. engelsk eller andet skandinavisk sprog. Hvis du modtager en samlevejledning på et for dig ulæseligt sprog, kontakt kundeservice og vi vil fremsende en samlevejledning på dansk eller engelsk.

2. Købsaftale

Din købsaftale gemmes af Moderno.dk til afvikling af købet. Salget af forretningens varer sker kun i normale mængder til eget forbrug. Vi handler kun med privatpersoner med mindre andet specifikt aftalt. 

3. Oplysning om fortrydelsesret

Hos webshoppen Moderno.dk følger Lov om Forbrugeraftaler.

Du kan uden angivelse af nogen grund fortryde dit køb inden for 30 dage efter modtagelse af varen.  

Du skal inden 30 dage fra modtagelse give os meddelelse om, at du ønsker at fortryde dit køb. Meddelelsen skal gives pr. mail eller ved at benytte fortrydelsesformularen.  I din meddelelse skal du gøre os tydeligt opmærksom på, at du ønsker at udnytte din fortrydelsesret.                                                                                                                       

Bemærk: Retten til fortrydelse bortfalder, hvis varen er fremstillet efter kundens specifikationer eller har fået et tydeligt personligt præg.

3.1 Fortrydelse af en del af købet

Hvis du har købt flere varer hos os, har du mulighed for at sende én eller flere varer retur, selvom de er købt i én ordre. Bemærk, at du ikke får fragtomkostningerne retur, hvis du fortryder en del af dit køb

4. Returnering

Ønsker kunden at returnere det købte, vil møblet blive afhentet af vores vognmand efter aftale, eller vi angiver en forsendelsesmulighed. 

Varer kan ikke og må ikke sendes eller afleveres til vores ubemandede showrooms, da vi ikke har mulighed for at kvittere for modtagelsen på adressen.

Kunden hæfter for udgifter samt eventuelle skader i forbindelse med returnering af varen.

Returnering af større møbler som kræver afhentning med varevogn, opkræves minimum kr. 750kr for mindre møbler (spiseborde, enkeltsenge) og op til 1.500kr for større møbler (sofaer, kontinentalsenge m.v.).

Efter vores accept af ønske om returnering, vil møblet blive afhentet af vores vognmand i løbet af ca. 14 dage. Kunden får besked om afhentning ca. et par dage inden forventet afhentningsdato. På samme måde som møblet blev leveret.

Møbler som sendes med GLS kan udelukkende returneres samme vej og kun til vores hovedlager. Kunden skal forud for returnering kontakte vores reklamationsafdeling som vil fremsende en pakkelabel pr. mail. Vores standard returomkostninger for pakker indtil 10kg er 99kr. For pakker mellem 10 og 20kg, er returneringsomkostningen 199kr.

Fra leveringstidspunktet har kunden 30 dage til at gøre eventuel returret gældende. Efter skriftlig anmodning herom, skal produktet afsendes til angivet returadresse inden udløbet af en periode på 14 dage.

Nægtet modtagelse af en bestilt vare betragtes som udnyttelse af fortrydelsesretten og returfragten vil blive fratrukket ved returnering af købsbeløbet.

Købsbeløbet fratrukket returneringsomkostninger tilbagebetales på kundens betalingskort max 14 dage efter modtagelse af varen på vores lager.

4.1 Værditab

Vær omhyggelig ved samling af møblet. Der er ved plademøbler altid en risiko for at man under montering kan skrue en skrue skævt og forårsage at der falder en flig af. Opstår der efterfølgende et behov for at returnere et møbel som man har samlet, har hver defekt indflydelse på den sum som bliver tilbagebetalt efter returnering af møblet.

Har varen været taget i egentlig brug, dvs. Man har siddet dagligt i en sofa eller sovet i den, eller den er beskidt ved tilbagelevering, vil den betragtes som værende brugt og en passende kompensation svarende til værditabet vil blive fratrukket ved returnering af købsbeløbet til kunden, jævnfør forbrugeraftalelovens bestemmelser.

Varer som har beskadiget emballage ved levering bør ikke modtages. Alternativt skal der tages skriftligt forbehold overfor fragtfører ved kvittering for modtagelse. Kontakt herefter moderno.dk med henblik på at aftale det videre forløb.

Gem den originale emballage da denne udgør en del af produktets samlede værdi. Ved returnering, tilbagebetaler vi alle købsomkostninger fratrukket billigste returfragt samt eventuelt værditab jævnfør punkt 4.1

Vi modtager ikke varer der sendes pr. efterkrav.

5. Varens stand, når du sender den retur

Du hæfter kun for eventuel forringelse af varens værdi, som skyldes anden håndtering, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og den måde, den fungerer på. Du kan med andre ord prøve varen på samme måde, som hvis du prøvede den i en fysisk butik, men du må ikke tage den i egentlig brug. 

Hvis varen er prøvet udover hvad der er beskrevet ovenfor, betragter vi den som værende brugt, hvilket betyder, at du ved fortrydelse af købet kun får en del eller intet af købsbeløbet retur, afhængig af varens handelsmæssige værdi.

Vi tillægger den originale emballage en væsentlig værdi, så venligst undlad at bortskaffe den originale emballage såfremt du ønsker at returnere din vare.

6. Tilbagebetaling af købsbeløbet

Hvis du fortryder dit køb, får du det beløb du har indbetalt til os, tilbage. I tilfælde af en værdiforringelse, som du hæfter for, fratrækkes denne købsbeløbet.

Hvis du udnytter din fortrydelsesret, refunderer vi alle indbetalinger modtaget fra dig, bort set fra transportomkostninger jævnfør punkt 4.1. Vi tilbagebetaler ikke ekstraomkostninger som følge af dit eget valg af en anden leveringsform, end den billigste form for standardlevering, som vi tilbyder.

Vi returnerer uden unødig forsinkelse og under alle omstændigheder senest 14 dage efter vi har modtaget din vare retur.

Vi gennemfører en sådan tilbagebetaling med samme betalingsmiddel, som du benyttede ved den oprindelige transaktion, medmindre du udtrykkeligt har indvilget i en anden metode.

Vi kan tilbageholde tilbagebetalingen, indtil vi har modtaget varen retur, med mindre Du inden da har fremlagt dokumentation for at have returneret den.

  

7. køb af 24 måneders udvidet Total Garanti

Når du køber en udvidet Total Garanti, sikre du dig en garanti ud over det normale

En Total Garanti dækker nemlig alt hvad der måtte komme af fejl, mangler eller sågar slitage i hele 24 måneder fra du har modtaget din købte vare, og den gælder uanset hvilken vare du har købt hos os.

Du tilføjer din nye Total Garanti når du kommer til kurven, prisen svinger alt efter beløbsstørrelsen af den eller de varer du ønsker at købe, for at se prisen på din Total Garanti skal du blot gå i kurven, der står prisen automatisk efter du har lagt din vare i kurven og fortsætter til betaling.

Eksempel på udnyttelse af en Total Garanti:  du har købt en sofa som  begynder at blive lidt slidt på den  ene  siddeflade.

Denne fejl ville blive udbedret ved at vi kommer og henter din sofa, og stiller en gratis lånesofa til rådighed i hele perioden hvor din sofa er til reparation, kan den ikke repareres, får du enten leveret en ny sofa, eller får du alle dine penge tilbage.

Total Garanti dækker ikke selvforskyldte skader, som fx. ridser og huller i læder eller stof der tydeligt er opstået af skarpe genstande, cigaret mærker mv.

7.1 Reklamationsret

Du har 24 måneders reklamationsret, når du handler på Moderno.dk. Det betyder, at du enten kan få varen repareret, ombyttet, pengene tilbage eller afslag i prisen, afhængig af den konkrete situation og efter aftale med Moderno.dk.

Det er et krav, at reklamationen er berettiget. Manglen må dermed ikke være opstået som følge af fejlagtig anvendelse af produktet eller anden skadeforvoldende adfærd.

Nogle sofaer leveres med et mørkt transportstof i bunden. Dette stof kan relativt let pådrage sig et hul mens det bliver transporteret. En skade på dette transportstof er ikke reklamationsberettiget, da stoffet ikke har nogen funktion eller indvirkning for sofaens brug. Mange sofaer bliver fremstillet helt uden dette transportstof.

Hvor hurtigt skal jeg reklamere? 

Du skal reklamere indenfor ”rimelig tid” efter, at du har opdaget manglen ved varen. Hvis du reklamerer inden for en måned efter, at manglen er opdaget, vil reklamationen altid være rettidig.

Hvis reklamationen er berettiget, refunderer vi dine rimelige fragtomkostninger (den mindst bekostelige standardlevering).

Når du returnerer varen, skal du, så detaljeret som muligt, beskrive problemet pr. mail til kundeservice@moderno.dk.

Bemærk! Vi modtager ikke returvarer, som er sendt pr. efterkrav eller lignende.

Varen skal altid sendes tilbage i forsvarlig emballage. Du skal kunne fremsende kvittering for afsendelse, så vi kan refundere dine fragtomkostninger.

Beskadigede varer tages retur uden omkostninger for kunden. Henvendelse skal ske til Moderno.dk før returnering.

7.2 Pricerunner købsgaranti

Som medlem på PriceRunner sikres dit køb op til 50.000 kroner, hvis et problem skulle opstå i forbindelse med dit køb.

Købsgarantien koster intet for dig som forbruger og gælder for alle køb, når du handler hos os.

For dig, der ikke er medlem på PriceRunner og har besøgt os via deres tjeneste, så kan du stadig få dit køb sikret gennem Købsgarantien. Det eneste, du behøver at gøre, er inden for 60 minutter at registrere dig på deres hjemmeside. Det koster ingenting og tager kun et øjeblik.

Besøg PriceRunner for at få gratis Købsgaranti 

For at Købsgarantien skal gælde er det nødvendigt, at bestillingen er adresseret til dig som privatperson. Du har ret til erstatning, hvis noget går galt i forbindelse med dit køb såsom at varen er defekt, en vare mangler ved levering, varen er forkert eller fejlbehæftet eller leveringen udebliver.

Erstatning gives kun for anskaffelsesomkostninger, fragtudgifter og den direkte økonomiske skade, du som kunde har lidt. Ingen økonomisk kompensation gives for andre direkte eller indirekte omkostninger, værditab eller udeblevne indtægter.

For de endelige regler og vilkår og oversigt over kategorier, der er undtaget garantien, besøg PriceRunner.

8. Gavekort

Vores gavekort kan ikke ombyttes til kontanter.

9. Priser og leveringsgebyrer

Levering til Danmark:

Priserne på bestillingstidspunktet er de gældende, og der kan ikke gøres krav ved ændringer i pris. Alle priser er inklusive moms og bestillinger over 400,00 kr. inkluderer også fragtgebyr.

Når du handler hos Moderno.dk indgås aftaler på dansk. Hvis du ønsker at modtage en kopi af din ordrebekræftelse kan du logge ind på siden eller sende en mail til os, hvorefter vi fremsender en kopi.

Alle varer leveres helt ind i boligen, dog kun til og med 4. sal eller via elevator til ubegrænset sal.
Såfremt du bor i lejlighed uden elevator, koster levering 500kr pr. sal, efter 4. sal.
Eksempler:

    5. sal uden elevator: 500 kr
    6. sal uden elevator: 1.000 kr
    ---
    10. sal uden elevator: 3.000 kr 

Vi leverer dine varer på det sted på adressen, som du har bestemt – forudsat at der er fri passage. Inden vi leverer dine varer, bedes du derfor sikre, at der er fri og uhindret adgang til det sted i boligen, hvor dit møbel skal placeres. Det vil sige, at varen kan passere trappeopgange, døråbninger, entré og lignende. Hvis vi ikke kan levere varen af pladsmæssige årsager, og varen skal tages med retur, tilbageholder vi fragtgebyret, og vi opkræver fragtgebyr for en evt. ny levering.

Vores leveringsomkostninger pr. møbel er 1.500 kr. Dette er et beløb som vi selv dækker. Såfremt køber ikke overholder aftalen om levering ved. f.eks. ikke at være hjemme på aftalt tidspunkt, opkræver vi 50% af leveringsomkostningen som dækker vores arbejdstid og transportomkostninger i forbindelse med forgæves leveringsforsøg.

Hos moderno.dk sender vi størstedelen af vores varer med egen transport. Vi leverer alle varer helt ind i dit hjem.

Bor du i lejlighed, bærer vi også dine varer op til din lejlighed, op til 4. sal uden elevator. Vi leverer fragtfrit  i hele Danmark, dog undtaget ikke brofaste øer samt Bornholm.  Bor du på Bornholm eller en af Danmarks mange ikke-brofaste øer, bedes du kontakte kundeservice, inden du foretager dit køb. 

Pakker der er afsendt med GLS leveres direkte til døren.

Levering til Grønland:

Bor du på Grønland, kan du få leveret momsfrit. Det kræver dog at du tager kontakt til vores kundeservice INDEN du lægger ordren. Kontakt kundeservice@moderno.dk.
Vi oplyser dig størrelsen og vægten på pakkerne og du booker din forsendelse fra færgehavn til Grønland. Vi leverer til aftalt tid i færgehavnen, f.eks. RAL (Royal Arctic Line), Bluewater shipping, DSV etc

Levering til Færøerne:

Bor du på Færøerne, kan du få leveret momsfrit og kun betale Færøsk moms. Det kræver dog at du tager kontakt til vores kundeservice INDEN du lægger ordren. Kontakt kundeservice@moderno.dk
Vi oplyser dig størrelsen og vægten på pakkerne og du booker din forsendelse fra færgehavn til Grønland. Vi leverer til aftalt tid i færgehavnen, f.eks. RAL (Royal Arctic Line), Bluewater shipping, DSV etc

Danske ikke brofaste øer:

Er der ikke en fast vejforbindelse til bestemte adresser, kontakt venligst kundeservice, da vi ikke kan garantere gratis fragt på din bestilling. Ofte vil leveringen være forbundet med ekstra omkostninger til anden speditør. Hver levering bliver individuelt beregnet og prisen vil afhænge af varens størrelse og vægt.

10. Leveringstider:

Leveringspriser til andre EU lande: Kontakt os, hvis du ønsker at handle fra andre lande end Danmark og Sverige.

leveringstiden på senge kan være op til 30 hverdage fra modtagelse af bestillingen, leveringstiden kan dog være kortere hvis den bestilte vare er på lager ved bestillingen.

Leveringstid på sofaer: 3 -6 uger,  leveringstiden kan dog være kortere hvis den bestilte vare er på lager.

Hvis en varer er i restordre eller udgået og derfor ikke kan leveres, refunderes det fulde købsbeløb. 

11. Betaling

Betaling for varer på Moderno.dk, kan foregå ved betaling med kreditkort, Dankort, Klarna eller Resurs Bank.

Vi bruger Quickpay som betalingsgateway samt Clearhaus som betalingsindløser, og derfor hæves der ikke penge fra din konto før din vare er klar til afsendelse.

Moderno.dk har ikke adgang til oplysninger omkring dit betalingskort og alle betalinger foregår krypteret.

Du kan benytte følgende betalingsmetoder:

Mobilepay

Dankort

Visa

Mastercard

Discover

American Express

Klarna (læs i næste afsnit)


Der tages ikke gebyr for betaling på Moderno.dk.

I tilfælde af tvivl eller ved spørgsmål, er du velkommen til at kontakte vores Kundeservice.

 

11.1 Klarnas betalingsmåder

I samarbejde med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sverige, tilbyder vi følgende betalingsmåder:

  • Faktura: Kredittid på 14 dage fra den dag, varerne bliver sendt. Her kan du finde vilkårene for faktura.
  • Konto: Klarna Konto er en kassekredit, som gives af Klarna. Den giver låntageren mulighed for at betale sine køb i månedlige afdrag med 1/24 (dog min. 89 kr.) af totalbeløbet eller ifølge de vilkår, der blev godkendt i kassen. For mere information om Klarna Konto inkl. generelle betingelser og standardiserede europæiske forbrugerkreditoplysninger, klik her.

Betaling sker altid til Klarna. Du kan finde mere information om Klarna på deres hjemmesideHer kan du finde deres brugervilkår. Anvendelse af disse oplysninger vil blive behandlet i overensstemmelse med den gældende databeskyttelseslovgivning og Klarnas politik til beskyttelse af personlige oplysninger.

12. Klageadgang

Hvis du vil klage over dit køb, skal du rette henvendelse til kundeservice@moderno.dk. Hvis det ikke lykkes os at finde en løsning, kan du indgive en klage til relevante nævn på området, såfremt betingelserne herfor er opfyldt.

Center for Klageløsning
Nævnenes Hus
Toldboden 2
8800 Viborg 

www.naevneneshus.dk

Er du forbruger med bopæl i et andet EU-land end Danmark, kan du klage til EU-Kommissionens online klageportal her -http://ec.europa.eu/odr

Generelle oplysninger

Firma informationer

Danberg
Danberg spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. 
ul. Św. Wincentego 10F/5, 61-003 Poznań; Poland
NIP: PL7822634160 
REG: 364829452 
KRS: 0000626503SE 
SE number: 12 88 02 27
 
Postadresse
Danberg
Lene Haus Vej 21
7430 Ikast
Danmark

SE nummer: 12 88 02 27
Telefon: +45 4697 5041
E-mail: kundeservice@moderno.dk

Persondatapolitik

Vi har brug for følgende oplysninger, når du handler hos os:
Navn, adresse, tlf.nr. og mailadresse.

Vi registrerer og videregiver de personoplysninger, som er nødvendige for at kunne levere varen til dig. Personoplysningerne registreres hos Danberg Sp. z o. o. sp. k. og opbevares i fem år, hvorefter oplysningerne slettes. Vi samarbejder herudover med en række andre virksomheder, som opbevarer og behandler data. Virksomhederne behandler udelukkende oplysninger på vores vegne og må ikke bruge dem til egne formål.

Vi samarbejder kun med databehandlere i EU eller i lande, der kan give dine oplysninger en tilstrækkelig beskyttelse. Den dataansvarlige på moderno.dk er Danberg Sp. z o. o. sp. k. Du har ret til at få oplyst, hvilke oplysninger vi behandler om dig.
Hvis du mener, at oplysningerne er unøjagtige, har du ret til at få dem rettet. I nogle tilfælde har vi pligt til at slette dine persondata, hvis du beder om det. Det kan f.eks. være hvis dine data ikke længere er nødvendige i forhold til det formål, som vi skulle bruge dem til. Du kan også kontakte os, hvis du mener, at dine persondata bliver behandlet i strid med lovgivningen.

Du kan skrive til os på:  gdpr@moderno.dk.

Du kan læse mere om vores persondatapolitik her: Persondatapolitik

Handelsbetingelser

Senest opdateret: 31.07.2023